MONS

برای از بین بردن جوش و آکنه چی بخوریم، چی نخوریم؟

آکنه و جوش یکی از ضایعات پوستی میباشد که زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می دهد‎

آکنه و جوش یکی از ضایعات پوستی میباشد که باعث می شود زیبایی صورت تان را تحت تاثیر قرار دهد. نکته های اساسی در از میان بردن جوش و آکنه وجود دارد که در این مقاله بررسی می کنیم.

آکنه نوعی جوش میباشد که در سنین جوانی شیوع بیشتری دارد و اغلب جوانان میان 15 تا 25 سال آن را تجربه می کنند. عوامل متعددی بر ایجاد آکنه موثر میباشد که رژیم غذایی یکی از آن ها است. محققان دریافتند که استفاده برخی مواد غذایی باعث بیشتر شدن آکنه و استفاده برخی مواد، باعث از میان رفتن و کاهش آن می شوند. وقتی از رژیم ناسالم آمریکایی (نان سفید و غلات فرآوری شده، غذاهای آماده و فست فودها و …) به رژیم سالم تر مدیترانه ای که شامل غلات کامل، گوشت لخم، میوه ها و سبزیجات باشد، تغییر رویه دهید وضعیت بهتر خواهد شد.

برای از میان بردن آکنه چه چیزهایی را نباید خورد؟

در اینجا مواد غذایی که آکنه را بدتر می کنند آورده شده است. از این مواد به مدت یک هفته اجتناب کنید و اثر آن را بر روی پوست خود ببینید.

شیر گاوباعث ایجاد جوش و آکنه می شود

شیر گاو باعث افزایش قند خون می شود و می تواند التهاب ایجاد کند، علاوه بر آن سطح انسولین را بالا می برد که تولید چربی پوست را افزایش می دهد. شیر گاو علاوه بر آن حاوی هورمون رشد میباشد که تولید سلول های پوستی را تشدید می نماید. در مطالعه ای که در سال 2005 صورت گرفت مشخص شد نوجوانانی که شیر گاو بیشتری استفاده می کردند با آکنه های شدیدتری به نسبت آن هایی که شیر نمی خوردند یا کم می خوردند مواجه شدند. (به این گروه از افراد توصیه می شود برای تأمین کلسیم مورد نیاز جسم خود ماست را جایگزین شیر نمایند.)

شکر باعث ایجاد جوش و اکنه می شود

مصرف زیاد مواد غذایی شیرین مانند انواع نوشیدنی های شیرین شده، کیک، کلوچه، بیسکوییت، شیرینی، شکلات و … امکان دارد باعث آکنه شود. سعی کنید حداقل برای مدتی کوتاه آن را محدود کنید تا نتیجه اثربخش آن را بر روی پوستتان مشاهده نمایید.

مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا باعث ایجاد آکنه و جوش می شود

مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا باعث افزایش سریع قند خون و درنتیجه انسولین می شوند که نتیجه اش افزایش نوسانات هورمونی و التهاب است. که همگی بر آکنه موثر هستند. نان سفید، برنج سفید، چیپس سیب زمینی، کیک، کلوچه و … نمایه گلایسمی بالا دارند و بهتر میباشد حذف شوند یا کمتر استفاده شوند. در عوض سبزیجات، غلات کامل، سیب زمینی شیرین، بیشتر میوه ها، حبوبات پخته و … نمایه گلایسمی پایینی دارند و مناسب تر می باشند.

هله هوله ها و فست فودها باعث ایجاد جوش و آکنه می شود

غذاهای آماده مصرف، غذاهای فست فود، سرخ کردنی ها یا هله هوله ها مانند پفک، کراکر، چیپس و … به خاطر تشدید عوامل التهابی، جسم را بیشتر در معرض تولید آکنه قرار می دهند.

شکلات باعث ایجاد جوش و آکنه می شود

در مطالعه ای که به منظور تعیین اثر شکلات بر آکنه صورت گرفت؛ به مدت 4 روز خون 7 نفر قبل و بعد از استفاده 50 گرم شکلات جمع آوری شد. و سپس مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش نشان داد که سلول های خونی بعد از استفاده شکلات مقدار بیشتری از اینتزلوکین -1b تولید می کنند، که یکی از مارکرهای التهابی میباشد و باعث آکنه می شود. از طرفی این حقیقت وجود دارد که شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان است. برای تعیین اثر شکلات بر پوستتان یک هفته استفاده شکلات را قطع کنید و اثر آن را بر روی پوست خود ببینید.

علت اصلی آکنه

مواد غذایی که آکنه را بدتر می کنند‎

برای از میان بردن جوش و آکنه چه چیزهایی را باید خورد؟

ماهی یا بذر کتان مفید برای جوش و آکنه

رژیم غذایی بیشتر افراد سرشار از مقادیر فراوانی امگا 6 است، که التهاب زا می باشد. اما امگا 3 این گونه نیست و برای پوست مناسب می باشد. سعی کنید مقادیر بیشتری از روغن امگا 3 را از طریق ماهی، گردو، بذر کتان و … به دست آورید.

چای سبز مفید برای جوش و آکنه

مطالعه ای در کره جنوبی نشان داد که چای سبز دارای آنتی اکسیدان فراوانی میباشد و باعث کاهش اندازه سلول های ایجادکننده جوش می شود. استفاده مداوم چای سبز به مدت 8 هفته موثر است. قرار دادن چای سبز کیسه ای سرد به مدت 10-15 دقیقه بر روی محل جوش هم بسیار مفید می باشد.

آبمیوه ها مفید برای جوش و آکنه

میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی باعث برطرف شدن آکنه می شوند. بسیاری از آن ها دارای بتاکاروتن هستند که به طور طبیعی چربی پوست را کاهش می دهند. میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی ضدالتهاب هستند. سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی باعث می شوند سموم از جسم دفع شوند و انواع توت ها با رنگ های تیره مثل شاتوت دارای فیتونوترینت هستند و برای پوست بسیار مناسب می باشند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که التهاب و استرس اکسیداتیو در دستگاه گوارش را کاهش می دهند و از بروز آکنه پیشگیری می نمایند. ماست، کفیر، پنیر و … و نیز غذاهای تخمیری سرشار از پروبیوتیک ها هستند.

منبع : tebyan.net

فروشگاه مارکت سنتر